Anlita proffs för er marknadsundersökning
Hur ofta genomför du och ditt företag marknadsundersökningar? Kanske gör du det utan att veta om det? Passar på att fråga kunder om postnummer i kassan för att veta spridningen på var de bor. Eller genomför en tävling där de också får säga vad som är bäst med er produkt eller ert företag? Såna små-undersökningar är en kul aktivitet att testa ibland och kan givetvis genomföras på egen hand. Men vill du ha en marknadsundersökning på var resultat du kan förlita dig och fatta viktiga beslut, då bör du anlita proffs. Det du bör veta själv är vad du vill ta reda på och varför?
Syfte och förväntat resultat
Varför gör du undersökningen och vad ska resultatet kunna användas till? Det är viktigt att veta innan du drar igång förberedelserna för en marknadsundersökning. Du behöver ju välja metod, alltså hur undersökningen ska genomföras, om det är korta intervjuer på stan, enkäter via webb, brev eller kanske telefonintervjuer. Idag finns oändligt många mediekanaler och minst lika många metoder för att genomföra marknadsundersökningar. Vilken metod som passar dig beror framförallt på syftet och vilken målgrupp du vänder dig till.
Målgruppen – en viktig hint
Har du en målgrupp som är äldre kan du behöva tänka till kring kontaktvägar. Få hushåll har idag fast telefoni men däremot mobiltelefoni. Samtidigt är vi väldigt undersöknings trötta eller kanske framförallt försäljartrötta. Så fort någon ringer för att sälja eller genomföra en marknadsundersökning blir de flesta irriterade. Då är det troligtvis lämpligare att skicka en enkät via mail eller via vanlig post, där hänvisar du till en undersökningslänk online. Vi ska ju vara medvetna om att de som är äldre idag var med när internet blev stort och har oftast minst en digital plattform i hemmet. De har dessutom mer tid att svara på marknadsundersökningar än förvärvsarbetande föräldrar med barn i skolåldern.