Kundnöjdhet eller kundlojalitet?

14 oktober 2019 admin

Hur får man nöjda kunder som också väljer att komma tillbaka till just dig? Det finns väl få saker som är så eftersträvat som återkommande kunder. Nöjda kunder som kan rekommendera ditt företag för andra. Kundlojalitet är kundnöjdhet men kundnöjdhet innebär inte alltid lojala kunder. Det vill säga en nöjd kund behöver inte återvända till ditt företag om dina konkurrenter kan erbjuda dem något mer. Så hur skapar man lojala kunder? Ett alternativ som blivit populärt det senaste tiden är kundklubbar. Du vet nog vad som menas. Var du än handlar får du frågar om du är eller vill bli medlem.

 

 

Vad får jag för det?

 

En av de vanligaste frågorna butikspersonalen får när de frågar om en kund vill bli medlem är ”vad får jag för det?”. Den frågan kanske är inte så konstig heller. Alla kundklubbar ser olika ut men det som är gemensamt är att syftet är att skapa nöjda, och framförallt återkommande, kunder. Det kan handla om bonuspoäng eller rabattkuponger, men det bygger alltid på att locka kunderna till att återvända. För nöjda kunder som kommer tillbaka är de bästa kunderna för företaget. Och kunder som belönas kommer också vara benägna att handla mer.

 

Koppla kort eller bonussystem?

 

Men för dig som företagare kan det vara svårt att komma på hur du ska få ett mer lönsamt företag och hur just din kundklubb ska se ut. Det kan handla om allt från kundklubbens idé till den tekniska biten. Koppla kort och samla poäng eller bonus till alla? Om du känner dig osäker på hur du ska bygga en kundklubb som passar just ditt företag kan du ta kontakt med någon som hjälper dig med det. Du får hjälp att bygga en kundklubb som passar ditt företag och skapar återkommande kunder. Kundlojalitet är lönsamt för både företaget och företagets kunder.

Fler nyheter