Påverka företagen genom att delta i marknadsundersökningar
“Hej, mitt namn är Kalle och jag ringer från ett marknadsundersökningsföretag i Sverige. Har du tid att svara på några frågor om din tobakskonsumtion?”. Så där kan det ofta låta när någon ringer för att be dig medverka i en marknadsundersökning. Påstridiga, irriterande och nästan telefonförsäljarliknande metoder. De ringer och stör en under de mest olägliga tiderna de hade kunnat välja.
“Nej, jag är inte intresserad av att svara på dina marknadsundersökningsfrågor. Ring inte hit igen!”. Brukar du också svara på det viset när frågan ställs till dig? Det är förståeligt, men försök tänk lite längre.
På andra sidan sitter en stackars lågavlönad person och ber om att få ställa frågorna till marknadsundersökningen. Hen trivs antagligen inte alls på sitt jobb. Det är enformigt och psykiskt påfrestande. Då kan du i alla fall avvisa marknadsundersökningen på ett trevligt sätt.
Ta reda på något via undersökningar
Marknadsundersökningar ska dock inte förkastas alldeles för enkelt. Faktum är att de är ganska nyttiga. Om folk faktiskt hade orkat ta sig tid att genomföra dem. Hur ska annars företagen få in sina kunders åsikter och utvecklas? Det är genom undersökningar som vi får reda på saker och ting. Det gäller egentligen så himla mycket mer än bara marknadsundersökningar.
Hur tror du egentligen vi får veta hur partierna i riksdagen ligger till förutom på själva valdagen? Det är tack vare att man gör opinionsundersökningar. Men framför allt är det tack vare att folk faktiskt tar sig tid att svara på dem. Så nästa gång Kalle ringer från det där marknadsundersökningsföretaget ska du inte snäsa åt honom och slänga på luren.
För om du faktiskt inte deltar och gör din röst hörd har du heller ingen rätt att klaga på produkten i fråga. Du hade ju faktiskt chansen att påverka tillverkaren eller företaget med din konsumentåsikt. Ta vara på den.