Stöd din kundklubb och ta del av lojalitetsprogram

31 januari 2021 lily_hansen

I en värld där nästan allt erbjuds och köps online gäller det att hitta olika vägar för att knyta kunderna tätare till sig. Det måste finnas anledningar till att dina kunder ska återkomma till just din butik. Inte hoppa runt hos andra utifrån vem som har bäst erbjudanden för stunden. Var smart och bygg ett attraktivt lojalitetsprogram för dina kunder.

Så väl är finns det många webbshoppar där ute. Givetvis finns det även många olika system för kundklubbar och lojalitetsprogram. Lyssna gärna runt vad andra företagare i ditt nätverk använder och hur nöjda de är. När du har hittat ett par system du vill jämföra så ber du om en “demo” från någon av företagets säljare.

 

Var som en smart kund

Som företagskund till det företag som säljer system för kundklubbar och lojalitetsprogram är du givetvis attraktiv. Initialt kommer du att få olika erbjudanden och den ena kommer att försöka slå den andra i både funktion och pris.

Var noga med att ha förberett de frågor som är väsentliga för just dig, ditt innehåll och din typ av kund. Vad vill du att kunderna ska få för att de är lojala och återkommande kunder i just din shop? Har du smarta erbjudanden som är unika för dig? Eller har den nya leverantörer passande paket som du bara kan hoppa på?

 

Så kan det se ut

När du som företagare bygger upp ett lojalitetsprogram för att attrahera, vårda och bibehålla dina kunder gäller det att det är relevant för din målgrupp. Det behöver vara lojalitetsrabatter  eller gåvor som passar din unika målgrupp.

En vanlig lösning är att du tillhandahåller ett poängsystem där de lojala kunderna samlar på sig poäng varje gång de handlar i din shop. På så vis lönar det sig för kunden att handla regelbundet hos dig istället för att hoppa runt hos konkurrenter.

Fler nyheter

08 januari 2024

Vad är handel