Varorna lagras av mellanparter
Har du någon gång funderat på var dina varor du exempelvis beställer online håller hus innan de dimper ned i din brevlåda? Du kanske inte alls har funderat på det utan bara är intresserad av varan och varan endast, samt att den ska komma fram. Men en vanlig missuppfattning är att onlinebutiker skickar beställningen du har gjort från lagerhyllan i sin egen fysiska butik. Så är det faktiskt oftast inte då många, framför allt större butiker, får in väldigt många beställningar. Istället är det ofta en så kallad tredjepartslogistik, ibland förkortat 3PL efter engelskans “third-party logistic”, som huserar varorna fram tills att du har gjort en beställning.
Förvaring och transportservice
Trepartslogistik innebär enkelt uttryckt att det inte är säljaren och inte kunden som ansvarar för viss logistik, till exempel förvaring eller leverans av någonting, utan det är helt enkelt en tredje part som ansvarar för just det området. Det enkla exemplet är att man som företag eller butik anlitar någon med en stor lagerlokal att förvara produkterna på, eller att man låter ett speciellt ombud leverera varan hem till dig. På så vis kan också företagen koncentrera sig på sin kärnverksamhet och fortsätta utvecklas. De kan alltså istället fokusera på sin service och sina produkter utan att behöva bekymra sig över sådant som transport och lagring.
Explosionsartad ökning sedan 1990-talet
Möjligheten att använda sig av trepartslogistik har funnits under en längre period, men etablerades på allvar under mitten av 1900-talet. Sedan dess har branschen expanderat och fyller idag en stor funktion när det kommer till logistiska lösningar för många aktörer. Det är inte otänkbart att det beror på att onlinehandeln har både expanderat och exploderat i modern tid. Vi konsumerar som aldrig förr och beställer hem allt vi kan beställa hem. Någonstans måste ju varorna lagras och någon måste ju leverera dem, eller hur?